neděle 22. září 2013

Ústecký 1/2 maraton, aneb poprvé vodičem

Poprvé v Ústí - poprvé vodičem. Taková byla neděle 15.9. Byla to perfektní neděle. Příjemné počasí - pod mrakem, okolo 17°C. Rovinatá trať opepřená dvojím proběhnutím chemičky. Příjemné tempo závodu 5:13 na výsledný čas 1:50. Prostě fajn den.

Do Ústí jsem vyrazil ráno vlakem, který byl plný běžců. Nějakou náhodou jsem měl kupé se 3 běžci, z nich jeden bral Ústí pouze jako trénink před maratonem a další 2 chtěli atakovat čas pod 1:22. Hm, žádní začátečníci řekl jsem si, ti se mnou na hodinu padesát asi nepoběží. 

V Ústí mě překvapila "vůně" vzduchu po vystoupení z vlaku, ale cestou k expu (asi 5 min) jsem si zvykl a už jsem ji nijak nevnímal. Vyzvedl jsem si startovní číslo a vyfasoval baťůžek s vlajkou. Je to tedy konec vodičů s balónky? Nejspíš ano, tak jsem alespoň dostal tu čest se při svém prvovodičství proběhnout s horkou novinkou :-).  Před startem ještě pozdravení s několika přáteli a jdeme na to. 

Vše připraveno, v davu na startu se mě několik odvážlivců zeptalo, zda poběžím rovnoměrně a nebo budu postupně zrychlovat :-). Samozřejmě rovnoměrně tempem 5:13 a v cíli budeme za 1:50. Poté už jsem si jen naplno vychutnal start - většinou vyrážím z prvních řad a přijdu o takovou tu startovní eufórii ve velkém. Tentokrát jsem si ji vychutnal naplno.

První kilometr byl o srovnání tempa, což se mně povedlo. Značkou 1 km jsem probíhal v čase 5:13 - luxus.Na druhém/třetím kilometru se kolem mne začala tvořit skupinka stálic, kteří se mnou vydrželi celý závod, nebo alespoň jeho větší část. Většina z nich nikdy nezaběhla 1/2 maraton pod nebo za 1:50. 

Od Miloše Škorpila jsem 2 dny před závodem dostal tabulku s časy na 5, 10 a 15 km. Pátý se blížil a tak jsem byl zvědav, jak dokážu splnit běžet rovnoměrným tempem. V tabulce stálo 26:05, já proběhl 26:03! Tak tomu říkám luxus, doufám, že to takhle půjde i dál. První občerstvovačka před námi, všechny ujišťuji, že máme hromadu času, ať přejdou do rychlejší chůze a pořádně se občerství, že na ně počkám a tak se také stalo. Někteří mně ještě na první občerstvovačce zřejmě nevěřili a tak ji spíš proběhli a snažili se hodit něco do sebe. Na dalších občerstvovačkách už jsem měl vybudovanou důvěru většiny a tak se "problém" neopakoval. 

Na dalších kilometrech nás čekala překrásná pasáž přes most, který byl doslova posetý diváky a v protisměru jsme viděli čelo závodu. Metry a kilometry rychle ubíhaly a blížila se meta 10 km. Co říkala tabulka od Miloše? Čas 52:10 na 10 km, můj čas 52:12. Absolutní konec pochyb, jsem borec a zvládám v pohodě držet přesné tempo. Největší hvězdy jsou ovšem moji spoluběžci, kteří se mně stále drží jako klíště a daří se jim to. Snažím se je povzbudit, vždyť jsme již téměř v půlce. Také připomínám, aby nezapomněli, že posledních 11 km a dobrodružství končí. Tak je přece zbytečné se trápit a je na čase si závod začít užívat - na někoho to zabralo, na někoho ne.

Druhý průběh chemičkou, vyprávím vše co jsem se dozvěděl o chemičce z časopisu, který jsme dostali při registraci společně s číslem. Jsem překvapen tím, že to spoluběžce překvapilo, myslel jsem, že je tím budu spíš nudit, protože to taky četli - tak zřejmě ne :-).  Kilometry utíkají a je před námi meta 15 km. Co na to plán od Miloše? Píše se v něm 1:18:15, můj čas 1:18:07. Stále držím perfektní tempo. 

Znovu přebíháme most plný fanoušků, jejichž nadšení neopadá a jsou před námi poslední asi 4 kilometry závodu. Přichází nejspíš nejtěžší chvíle. Řada spoluběžců začíná být unavená a je potřeba je pořádně vyhecovat do posledních kilometrů, navíc se snažím chytat běžce, kterým došli síly a potřebují chytit druhý dech. Poslední občerstvovačka. Stejně jako všechny ostatní i tu procházím. Dva kilometry do cíle, přes most zpět do centra, všem říkám, že už je to posledních 1500 metrů. Poslední kilometr, kolem trati jsou všude fantastičtí diváci, kteří podporují ze všech sil. Poslední stovky metrů, snažím se všechny hecovat co jen to jde. Cílová rovinka. Cíl. Vypínám stopky. Výsledný čas? 1:50:02! Úkol splněn!

V cíli přijímám poděkovaní řady běžců. Já na oplátku děkuji jim. Oni byli skvělí a zaběhli si svůj životní závod.


Moje časy na 5, 10, 15 km a v cíli z oficiálního emailu od PIM.

Žádné komentáře:

Okomentovat