úterý 28. května 2013

Vibram fivefingers - první zkušenost s minimalistickou botou

Před pár dny jsem se stal hrdým majitel jednoho páru bot Vibram fivefingers, model Bikila LS. Boty jsem si poprvé vyzkoušel na sport expu a tak jsem měl tušení do čeho jdu. Přesto se neubráním napsat, že je to zvláštní pocit mít na nohou pětiprstky. Jednotlivé prsty jsou najednou od sebe a nejsou na sebe natlačené jako v klasické botě. Díky zbarvení bot - zelenočerné - navíc vypadám jako žabák ;-).

Společnost Vibram je Italská firma, která od roku 1937 vyrábí kvalitní podrážky v podstatě pro všechny trekingové boty. Podrážku Vibram poznáte bezpečně pomocí žlutého nápisu Vibram na podrážce. Vibram fivefingers, neboli pětiprstky, jsou jedinými boty, které Vibram kompletně vyrábí, tedy pokud se o nich dá říct, že jsou to boty. Pětiprstky jsou spíše kvalitní podrážkou, která pomocí svršku, který se obepne kolem vaší nohy jako druhá kůže, drží na noze. 

Při každém jejich obutí si připadám jak v nejměkčích bačkůrkách, tak příjemné jsou a takový pocit z nich mám. Nikde nic netlačí, noha není nijak deformovaná botou a ani ji bota netlačí do toho, aby měla noha určitý sklon, tvar.... Naopak nohy mají v pětiprskách maximální svobodu. 

Botky jsem zatím testoval jen při chůzi po městě a v lese, chystám se ovšem i na běžecký test a určitě poté napíši, jaké to bylo. Chůze ve vibramech po městě není nijak rozdílná od chůze v klasických botách, tedy pokud pominu, že se neustále koukáte pod nohy na co šlapete, protože vám to připadá, jak když byste šli bosí. Přesto jsem zkusil jít po štěrku a i nějaký ten střep mně zabloudil pod nohu a žádný problém. Skutečným zážitkem je ovšem procházka v lese, člověk si připadá jak na masáži - velmi příjemné masáži. Najednou cítíte každý oblásek, větvičku, trávu na kterou šlapete, je to těžko popsatelné. Kdo zná bosí chůzi po lese ví, že někdy je to příjemné, ale často také ne (něco píchá do chodidla, jindy je povrch rozpálený od sluníčka...). V pětiprskách je to neuvěřitelný zážitek vždy, chodidla jsou příjemně masírovaná každým krokem a člověku to připadá jak kdyby byl v ráji - až tak fantastický pocit to je.

Vibram fivefingers jsou boty, které buď budete milovat a nebo je zahodíte do skříně. Já je mohu jen doporučit. Pokud budete mít někde možnost, určitě je vyzkoušejte.

Žádné komentáře:

Okomentovat